Aktiv læring - øger fokus i skolen
Alle børn er forskellige, og nogle børn har et større behov for fysisk aktivitet end andre. At give mulighed for at bevæge sig rundt i løbet af skoledagen, kan fremme læring og forbedre koncentrationen for nogle. Alle elever har brug for bevægelse i løbet af en skoledag. Undersøgelser viser også, at børn med ADHD har det største behov for fysisk aktivitet, for at fokusere og øge deres impulskontrol. Med aktiv læring henviser vi til et læringsmiljø, hvor der er mulighed for aktivitet og et mere personligt læringsmiljø end et traditionelt klasseværelse.
I vores koncept for aktiv læring har vi mulighed for at bruge viden fra vores forsker og ergoterapeuter, til at uddanne og vejlede både lærere og elever i, hvordan vi opnår bedre fokus med nye vaner og skaber ro i klasseværelset. Vi kan tilbyde forskellige produkter til at skræddersy løsninger, men også vække viden om nye måder at bruge allerede eksisterende møbler i kombination med aktive produkter. Der er stor interesse for den aktive lærings effekter på hjernen, og skolens design går i samme retning som vores kontorarbejdspladser; med ergonomisk tilpassede miljøer for maksimal sundhed, kreativitet og produktivitet.
Sanna Dibell er uddannet adfærdsforsker og har arbejdet som ergonomispecialist i Sono Group i næsten fire år. Hun arbejder dagligt med problemstillinger relateret til ergonomi og bevægelse på arbejdspladser og skoler. Nedenfor kan du læse hendes svar på fælles bekymringer om aktiv læring. Tøv ikke med at kontakte os, hvis du vil vide mere om aktiv læring til din skole.
Hvad er aktiv læring?
Med aktiv læring henviser vi til et læringsmiljø, hvor viden om, hvor utrolig vigtig fysisk aktivitet er for eksempelvis koncentration og læring. Aktiv læring kan implementeres på forskellige måder i elevernes hverdag, ved at skabe bevægelsesvilkår og et mere varieret læringsmiljø end i et traditionelt klasseværelse.
Hvilken positiv effekter er blevet påvist, når aktiv læring er blevet implementeret på en skole eller arbejdsplads?
Forskning og vores egne skoleprojekter viser, at koncentration og arbejdshukommelse øges betydeligt, når der arbejdes på f.eks. en STEPPIE-ståbrædt, i forhold til langvarig stillesiddende arbejde. Mere energi i løbet af skoledagen og bedre søvn er andre positive effekter. I et af vores skoleprojekter oplevede både lærere og elever 25% forbedret arbejdsro, takket være aktiv læring og koncentrationen i klasseværelset blev forbedret efter blot 6 ugers samarbejde om øget fysisk aktivitet på daglig basis. De bedste betingelser for læring skabes under relativt lavintensiv fysisk aktivitet, dvs. svarende til den bevægelse, der skabes på BIKE IT 2.0 SCHOOL - kontorcykel for elever.
Hvordan kan jeg som lærer nemt implementere aktiv læring på min skole eller arbejdsplads?
Det vigtigste er ikke, hvad børn gør, men at de gør noget! Den allerbedste gulerod til fysisk aktivitet er, at den er krævende, valgfri og sjov - og vi må ikke glemme hverdagens motion, som kan være alt fra spring og leg til at gå eller cykle til skole. I klasseværelset kan du også arbejde med bevægelsespauser, øge din puls og arbejde i diagonaler. Komplet med stående borde, aktive stående måtter eller BIKE IT, der skaber mulighed for lavintensitetsbevægelse uden at afbryde lektionen.